A \'Hanyagolás kötelező\' típusú autó indító akkumulátor bemutatkozik
A 'Hanyagolás kötelező' típusú autó indító akkumulátor bemutatkozik
Ez az akkumulátor kategória legalább két lényeges újdonságot tartalmaz.
Az egyik, hogy az aktív masszát hordozó ólomrács nem öntött, hanem un. expandált szerkezetű. Elmaradhatnak az önthetőség miatt adagolt, akkuműködés szempontjából káros adalékok, így a lemez anyaga rendkívül tiszta ólom.
A másik újdonság ennél az aksi típusnál, hogy a pozitív lemezeket üvegszövetből készített borítékba zárják, amely fizikailag teljesen elválasztja a lemezeket egymástól, kiküszöbölve akár a lemez, akár a fenékzárlatot. Ez a szeparátor itatósként magába szívja, megköti a speciális elektrolitot. Nincs iszapkihullás, jobb a rázkódással szembeni ellenálló képessége az akkumulátornak. Nincs folyadékveszteség, hiszen a felületen képződött gázok az üvegszövetben újra visszaalakulnak nedvességgé, rekombinálódnak. Innen származik a gázrekombinációs elnevezés.
Ezeket az akkukat nyomástartó módon le lehet zárni.
Szerkezetüknél fogva lényegesen nagyobb a hidegindító áramuk, ami különösen téli hideg reggeleken csillaggarázsban tartott diesel autóknál jelent biztonságosabb indítást. Ilyen gázrekombinációs akkumulátorokat gyárt például az EXIDE.
Az ilyen akkumulátorok élettartamuk során semmilyen gondozást nem igényelnek. Beépítéskor és a tél beállta előtt legfeljebb az autó elektromos rendszerét kell ellenőrizni, különös tekintettel a töltőrendszer és az indítómotor állapotára. (Erről részletesen olvashat korábbi cikkünkben: Mit tehetek, hogy növeljem az autó indító akkumulátor élettartamát?)