Karbantartás mentes autó indító akkumulátor?
Karbantartás mentes autó indító akkumulátor?
A \'karbantartásmentes\' kifejezés az akkumulátorokra vonatkozóan mindennapossá vált. Tényleg erről van szó? Valóban minden akku karbantartásmentes? Gondoljunk csak bele! Megvásárolunk egy karbantartásmentes aksit, amelyen van lehetőség az utántöltésre, és található rajta egy szellőztető szelep, amely azt a célt hivatott szolgálni, hogy ha az akkumulátor valamilyen oknál fogva túltöltődik, akkor a vízbontás miatt keletkező hidrogén és oxigén gázok némi savgőz kíséretében távozni tudjanak. Ha túl sok víz távozik ily módon, akkor ezt pótolnunk kell. Ilyenkor kell utántölteni az akkut, igaz, hogy csak évente 1-2-szer, és ez is nagy könnyebbség a korszerűtlen aksikhoz képest. Azt azonban nem mondhatjuk, hogy az akkumulátorunk teljesen karbantartásmentes.
Webáruházunkban kapható olyan autó akku, amelyet tényleg nem kell utántölteni. Ilyen például az EXIDE márkájú aksi, ahol a gyártó ezen a területen is nagy újítást vezetett be. A világon az elsők között megalkotta azt az akkumulátort, amelynek saját vízfogyasztása rendkívül alacsony és így utántölteni egyáltalán nem kell. Van egy speciális membránnal kombinált labirinttömítésű záródugó, amin csak a 3 mikronnál kisebb elemek tudnak távozni, de a savgőz és a párolgás miatt keletkezett vízgőz nem. Az ón-ólom-kalcium ötvözetnek gyakorlatilag nincsen saját vízfogyasztása, ezért, ha megfelelő az autónk töltési rendszere, akkor a folyadék utántöltésre semmi szükség nincs.
Mi a helyzet, ha nem jó a töltőrendszer és túltöltjük az akkumulátort? Ebben az esetben természetesen keletkezik savgőz. A túlnyomást azonban a hidrogénmolekulák okozzák, ezek viszont annyira aprók, hogy a labirinttömítésű 3 mikron résméretű membránon el tudnak távozni.
Mielőtt akkut vásárolunk, célszerű tehát átgondolni, hogy az olcsó, de sok munkát igénylő, megbízhatatlan gyártót választjuk, vagy rászánunk egy kis időt a tájékozódásra, és a megfelelő ár-érték arányú, kényelmet szolgáló, tartós használatú aksit vesszük meg.